Religion

Ja nu kommer jag in på ett ganska så känslig ämne för många.
Religion.
Nu kring juletid så märker man skillnaderna på olika sorters religion.
Vem som tex firar jul och inte.
Det är fortfarande julaftons natt och jag har nyss kommit hem efter en lång dag.
Vi avslutade kvällen/natten i St. Michaels kyrkan på Lindeborg.
Jag gillar kyrkor pga av den där känslan man får när man går in, den är helig och speciell.
Men denna kyrkan har jag aldrig känt så för.
Det känns för det första inte som en kyrka och är inte känslan där så är det kört faktiskt.
När vi dessutom måste sjunga låtar som inte går att sjunga till (sky höga toner)
så blir det bara löjligt. Men jag sjöng med i värsta falsett rösten....
Sara (lilla syster) och jag hade jätte skoj :)
Men ja, det var inte det jag skulle komma till....
Det jag skulle komma till var att vilken tro vi än har så är den i grund och botten samma.
We are all one och det enda vi kommer någonsin överleva på i denna värld är kärlek.
Jag skriver det IGEN!
Religion är för mig, för kommerciellt och det många vill är bara samla ihop pengar.
Vare sig det är Svenska kyrkan, ett buddistiskt tempel i Thailand, Islamisk moské etc.
Jag har inte funderat på det förut, tills jag var i Thailand.
Då min käre vän hade rest jorden runt och hon fick SPADER rent ut sagt på ALLA sorters religioner.
Jag reagerade inte så mycket över det just då utan försökte bara snacka bort det.
Jag funderade dock vidare på det och insåg faktiskt ganska så fort att det stämde.
Budskapen inom alla religioner är det samma, fast i olika sorters former.
Sen finns det ju givetvis undantag när det gäller mycket.
Jag är född kristen tex. Jag har bett mycket i mina dagar och gått en del i kyrkan (tro det eller ej).
Men jag har utvecklat min kristendom mer mot buddism och hinduismen.
Jag kommer inte att bli muslim, fast än att dom kan ha rätt bra matvanor ibland ;)
Huvudsaken är att JAG OCH DU har en TRO.
Jag TROR på något SÅÅÅÅ mycket större än en religion.
Något som inte går att beskriva i ord. Något oövervinnligt.
Något som vi en dag kommer vakna upp och inse.
TRO HOPP OCH KÄRLEK.
Utan det är vi ingenting.
Må din själ vara fri.
Fortsatt god jul

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0