Framtids nojja

Jag måste säga att jag har nojjat ut totalt på framtiden.
Jag kan säga ärligt att jag är ganska beroende av min dator,
men jag klarar mig utan den om det skulle behövas.
Så det är inte så att jag ska predika någon dubbel moral här.

Det enda jag gör är att sitta på facebook och på min blogg.
Jag har varken tid eller ork för att snoka i andras liv.
Sedan helgen så diskuterade jag och Malin vår teknologi,
utveckling, livet och hur snabbt vi utvecklas på jorden och hur det
faktiskt går rent åt helvete för dom som verkligen är beroende av all teknologi.
Jämför med ca 10 år sen, hur långt vi har kommit och att det bara går fortare och fortare.

Jag kan väl inte säga “rent åt helvete” men vi håller på att bli HJÄRNTVÄTTADE!!!!
Jag ska ALDRIG ta och skaffa mig en Iphone, Ipad eller något liknande.
Det räcker med min dator. Jag funderar seriöst på att slänga ut min tv.

Jag har haft min telefon på ljudlös de senaste 4 månaderna.
Och tro mig, det är underbart!
Jag kommer fortsätta i den banan och jämför jag mig själv
med hur jag var förr så kan jag knappt tro det själv.

Och sen i helgen kommer jag gå HIPPIE STYLE fullt ut.
Jag orkar inte denna mentaliteten längre. Det går över styr.
Jag vill fly till djungeln.
Bosätta mig där med alla djuren och leva ensamt, långt ifrån elektronik.

En vän jag träffade i Mexico skrev något liknande till mig i ett mail:
“ Jag märker av att läsa din blogg och facebook att den svenska
mentaliteten börjar komma till dig igen”
Detta skrämde mig oerhört. Jag fick panik!
Jag måste säga till dig Mia:  NEJ NEJ NEJ NEJ och åter NEJ!
Jag tillåter det inte!



Framtiden kommer se ut som filmen Wall-E.
Vi kommer sitta i robotstyrda stolar framför en skärm och vara feta
och inte ha kontakt med den yttre världen.
Jag vägrar bli så. VÄGRAR!

Allt sker via elektroniken idag.
Ett bra exempel är när man går till Arbetsförmedlingen.
Att man inte kan ha mer hjärta för någon som inte kan betala sin hyra eller ha mat på bordet.
För att det har blivit något “fel I systemet”.
Ett stort missförstånd mellan myndigheterna i mellan
(A-kassan och Försäkringskassan) och de skyller i från sig på MIG så klart.
Allt är alltid den andres fel. Alltid!

Ja då står man utan pengar I en hel månad.
Med zero, nada, noll på kontot!
Och dom har inte ens mage att hjälpa en, trots att hjälp är deras arbete.
Vad är Arbetsförmedlingens jobb egentligen?
Nej, vi går efter systemet. SYSTEMET?  Vilket system?

Vad hände med kärlek, ödmjukhet, känslor och medkänsla?
Nej enformigt datoriserat tunnelsende tänkande.....
Jag kan gråta pga sånt här. Det gör ont i min själ!

En vacker dag så kommer HELA systemet att krasha
och vi kommer få behöva starta om från ruta ett.
Vad gör ni då?  Ingen kommer till att ha kontroll på pengar på kontot,
ingen kommer till att ha en identitet,
ingen kommer finnas längre för att vi finns alla i datorer och system idag!

Allt sånt vi har sett på film i tidigare ålder,
fattar ni inte att vi kommer till att bli så hjärn-manipulerade
tills det verkligen är så, utan att vi ens inser det?

Nä. Jag försöker slita mig mer i från min dator.
Sakta men säkert går det faktiskt.
Jag skriver mer på datorn utan att behöva vara uppkopplad.
Men det är mest bara för att jag gillar att skriva.

Nästa vecka är en ny start.
Skolan är slut nu så nu börjar vi om på en ny kula igen!

Kommentarer
Postat av: Jolline

Har också stängt av ljudet på min mobil sen lite mer än ett år. Och folk blev sura! Bara för att jag plötsligt inte svara precis när de ringde. Folk är fortfarande sura på mig för att jag inte svarar bara för att just dem ringde just då. Jag blev totalt fucked up av telefonen som ringde heeeela tiden. PANIK!



Jag är beroende av min dator. Men man kan "avgifta" sig. Det tar lite tid men det går!

Jag avgifta mig från alla spel jag spelade innan som jag satt 24/7. Det är fan ett stort effing beroende att bli av med. Som att sluta röka eller annat.



Facebook. Fenomenet som fick halva världen att stanna! Superkul men så beroende på ett konstigt sätt. Värre än spelvärlden!

Facebook är bra men också inte bra.



Allt finns på nätet!



Hahaha.. ja vi kommer sitta i stolar med en skärm framför oss i framtiden.. precis som nu! Fast det kommer bli värre.



Ipad ipod och allt vad de heter.. Kommer heller aldrig skaffa det! (tror jag) känns inte speciellt lockande iaf.



Det är ju tur att det finns ID så man kan identifiera sig :P



Sorry för de långa inlägget.. kände för o skriva av mig lite :)

2011-02-01 @ 14:57:33
URL: http://jolline.blogg.se/
Postat av: Lee

Du, du behöver inte be om ursäkt för ett långt inlägg. Jag e bara glad att jag får kommentarer i min blogg. Och ja, facebook alltså... jag fattar inte hur man kan fastna så. Jag mååååste bort från staden och elektroniken snarast. Facebook rehab! Kul att du skrev lite Annelie :) Kram

2011-02-02 @ 11:22:42
URL: http://gemigenalvedon.blogg.se/
Postat av: Jolline

:) Facebook är beroende.. Annars hade det inte varit så stort som det är. Menar 500miljoner sitter framför sina datorer och glor just på FB. Intressant fenomen!

2011-02-03 @ 16:11:37
URL: http://jolline.blogg.se/
Postat av: Sophie

Vi lever i ett konsumtionssamhälle där konsumtion är huvudingrediensen. Vi vill hela tiden ha det senaste o det nyaste. Men sällan på grund av att det gamla inte funkar längre.



Vi lever oreflekterat o ensamma. Samhällets syn på individen som den starka o självständiga gör oss ensamma. Ensam är inte stark.



Vi omges av maskiner som ska underlätta vår vardag. Ändå är vi mer stressade idag.



Jag tror dock inte att datoriseringen är det allvarligaste hotet. Det är vårt oreflekterade, snabba o ensamma liv som är ett hot.



Läs gärna ----> http://pamingata.blogg.se/2011/february/ofattbara-rymden.html

2011-02-03 @ 23:05:12
Postat av: Lee

Sophie, väldigt bra skrivet. Jag gillar rymden och universum etc. Det är mycket inte vi vet. Ju mer vi vet, desstu mer är vi ovetande. och jag förstår att du hängt upp dig på det jag skrev om att ensam är stark. det beror på vilket sammanhang man säger det i, vad för mening det hade för mig och hur jag förmedlade det, alla tolkar saker olika och innebörder av vissa saker när man skriver är kanske svårt att förstå för andra. huvudsaken är att man kan relatera till det. jag förstår dig.

2011-02-06 @ 13:54:51
URL: http://gemigenalvedon.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag mår illa ibland av att allt e så datoriserat! allt ska skötas genom dator och jag garvade sist jag var hos tandläkaren, då skulle man "checka in" på en datorskärm på väggen och om man ska avbeställa en tid så vill de gärna att man mailar dem. No contact with human people liksom! Inte konstigt att folk blir psykiskt sjuka idag! Det läskiga är att i framtiden när vi börjar bli gamla, grå och lite trögare i hjärna..tänk då hur ännu mer allt kommer vara datoriseat, uppdaterat osv. Hur ska vi överleva....en gammal tant vid tangentboret som ska beställa hem matvaror från ica, boka tvättstugan genom datorn! Fy vilken framtid om detta ska fortsätta så!

2011-02-06 @ 20:18:13
Postat av: Lee

Jag vet inte vem du är som skrivit det sista inlägget men jag håller med dig. Kul dock att jag kan förlänga mina låne böcker från bibblan online istället för att gå dit! Hektisk värld vi lever i, stress e det ju. Vi ska ha allt som går fort, och fortare ska det gå. Nja, alla borde åka till Indien och få sig en spark i röven på verkligheten, men förr eller senare så hinner Indien också i kapp oss... tyvärr...

2011-02-20 @ 19:12:20
URL: http://gemigenalvedon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0