Mexico

Hola!!

Ja då var man framme i Mexico.
Vi bor i utkanten av Cancun, vilket suger för vi måste ta bussen överallt.
Vi har inte hunnit göra så mkt idag. Mest kollat runt, ätit frukost och läst på en del om Mexico.
Stället vi bor på är jätte mysigt faktiskt.
Kom igår kväll. Rummet är inte det bästa vi sett men vi överlever.
Har en hel del vänner på rummet.... myror.... inte stora, men många.
Men det kunde varit värre. Kunde varit spindlar eller cucarachas.

Har åkt runt som idioter och försökt hitta runt här.
Vi vet ju praktsikt taget ingenting om Mexico när vi kom....
Valuta kursen hade vi ingen aning om, och allt annat var mystik.
Men har lärt oss att ta bussen till inneställena och "centrum" där turisterna finns.
Så det känns lite tryggare att vara där turisterna är.
Där vi bor , är där lokalborna bor, mitt i ghettot med andra ord.
Har tagit buss och taxi på fel håll, trott det varit rätt men ikke sa nikke.
Dom har inga övergångsställen NÅGONSTANS i Mexico.
Ska du ta buss, får du typ "hojta" dig till den och springa på och hoppa på ....
Folket försöker tjäna pengar på minsta lilla.
Tom. så att folk går på bussen med sin guitarr, spelar och sjunger och förväntar sig pengar av en...
Härlig känsla när jag hörde det första gången idag, jag rös.
Underbart att atomsfären e så skön.

Imorgon har jag bokat en vaxnings-tid på hotell Hilton =)
Maja och jag ska ut och springa efter vaxningen, sen ska vi lägga oss och sola och bada.
Hoppas det är badväder imorgon.
Det var röd flagga när vi besökte stranden idag, och väldigt blåsigt så inte en chans att bada...
men jag längtar till snorklingen och fotograferingen!!

Mina ben är sönderbitna av mosquitos. Kliar kliar kliar....
Åt på en cp dyr restaurang idag, så blir billig mat framöver, men gott var det.
Fick en tallrik för 2. HUMMER, (ja då har jag provat på det med)
RÄKOR, KÖTT, KYCKLING, RIS, POTATISMOS, SPAGETTI, GRÖNSAKER,
KALLA OCH VARMA, 3 st SPETT MED KÖTT OCH RÄKOR,
SOPPA MED NACHOS, FETAOST OCH NÅGOT ANNAT SKUMT I.
Sist men inte minst, en stor fet FROZEN MOJITO!!!



Vi satt där och tittade på solnedgången och begav oss sen hem till vårt skabbiga hostel igen.
Jag började må illa på bussen.
Har mått illa några dagar nu, men har proppat i mig en massa tabletter.
Tror jag behöver en hel del vila bara och ingen alkohol på några dagar.....
Maja sitter ute i hängmattorna och blir vän med nån italienare
som varit här ett tag och ger oss tips om saker och ting. Riktigt bra.
Jag är mest trött och utmattad... Låg ute i hängmattan med Maja först .....
Tog med min kudde och somnade.
Vaknade av att jag höll på att ramla ur den och att jag frös, så jag gick in och la mig.
Om någon dag ska vi till Isla Mujeres. Ska bli fett, det är nog det enda jag ser fram emot.
Delfiner, hajar, och sköldpaddorna... Längtar.
Kosta vad det kosta vill!!!!

Nä nu ska jag lägga upp bilder på facebook, sen ska jag försöka sova igen.

Puss och Hej tacosskal

Kommentarer
Postat av: Bitte

Det låter inte värst tryggande att läsa om var du bor, uj uj uj! Not good at all! Ni får fixa ett annat boende med en gång! En glad nyhet är väl att du slipper vara hemma i kalla Malmö där det snöar just nu och har gjort sen igårkväll. Tjohoooo!!

Kramelikram och krya på dig nu, akta dig för malariamyggorna!!! Kom hem istället...NU!!! :)

2009-02-01 @ 14:51:22
URL: http://bitte.webblogg.se/
Postat av: Bitte

Drick inte kranvattnet någonstans i Mexico. Det går bra att använda till att tvätta sig i, borsta tänderna etc, men det inte hälsosamt att dricka. Ofta finns det bra vattenreningsverk men själva ledningarna är inte i det bästa skicket, så det är inte värt risken att dricka vattnet. Köp istället vatten på flaska för att dricka, och snåla inte med att dricka gott om vatten om det är varmt och soligt.



Var försiktig med att äta mat som ni köper på gatan. Den mat ni köper på restauranger bör det inte vara några problem med.



Om ni dricker vattnet eller köper mat på gatan så är det en risk att ni får det som kallas Montezumas hämnd (efter Aztekernas härskare som Cortes störtade 1521), dvs att ni kommer att spendera en betydande del av semestern på toaletten.



2009-02-02 @ 17:13:04
URL: http://bitte.webblogg.se/
Postat av: Bitte

Tyvärr så har Mexico ett rykte om att vara ett osäkert land, men med lite sunt förnuft och försiktighet så är det inte inte osäkrare än någon annanstans.

Precis som på vilken annan resa så är det viktigt att ha en giltig reseförsäkring, tex via hemförsäkringen. Den ska täcka saker som stöld och sjukdom. Glöm inte att ta med telefonnummer till ert försäkringsbolag.

Försiktighetsåtgärder Gå inte omkring med en stor kamera på magen eller med plånboken i bakfickan. Speciellt inte i folkmyller. Att göra det är att be om att en ficktjuv stjäl dina saker.

Försök smälta in så gott det går. Undvik att veckla ut kartor eller läsa turistguider om ni inte är mitt i ett turistområde. Ett enkelt sätt att smälta in är att helt enkelt in inte bära shorts inne i städerna, det gör bara turister och svenska bleka ben syns klart och tydligt på flera hundra meters avstånd. Packa inte värdesaker i det baggage ni checkar in på flyget. Undvik att vandra på öde gator i mörkret, ett tydligt exempel på att med sunt förnuft så ska det inte vara någon större fara.

Om du tar ut pengar på en bankomat så använd INTE bankomater på öde platser, använd istället bankomater inne i större affärer eller shoppingcentrum.

Bär inte omkring på alla dina pengar och kreditkort på samma ställe. Om olyckan är framme så har du då i alla fall tillräckligt för att klara dig några dagar. Kvinnor bör inte bära korta kjolar och tajta kläder inne i städerna (på stränderna så går det givetvis bra).

2009-02-02 @ 17:18:38
URL: http://bitte.webblogg.se/
Postat av: Bitte

PS! Skulle det krisa till sig helt och hållet så vänd er till Svenska Ambassaden som har ett konsulat i Cancun. Adress/mail/tel får du här:



Det finns fem svenska konsulat i Mexico - Cancun, Guadalajara, Monterrey, Tijuana och i Veracruz.



Konsulatet i Cancun

Konsuln heter Peter Leder och kan nås per telefon på +52 998 884 94 35, via epost [email protected]



Adressen är:

Consulado de Suecia

Edificio Pabellón

Penthouse 5,6,7

Ave. Nichupte 22, Supermanzana 19

77506 Cancún, Quintana Roo

México



Fatta att jag är orolig för dig...

2009-02-02 @ 17:22:36
URL: http://bitte.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0